12 October, 2011

Milline mees



Sain teada elu parima solvangu: "Ta ei suudaks joomingut organiseerida isegi pruulikojas." Ja mitte ainult seda. Ranulph Fiennes "Hull, halb ja ohtlik tunda" pani mind ikka ja jälle imestama inimese suuruse ja võimu üle. Oma saavutused (missugused saavutused?) kahvatusid olematuks. Ühesõnaga väärtushinnanguid muutev raamat. Teose tagakaanel on öeldud, et mees elas inimvõimete piiri. Mu meelest ikka kaldus tugevalt sinna teisele poole. Oli eliitsõdur, Omaani sultani sõjaväes, käis mõlemal maailma nabal, ronis mägedesse ja jooksis ja jooksis ning seikles ja seikles.

Eriti sügavalt jäi meelde lugu kuidas Ranulph jõhvsaega oma külmunud ja mumifitseerunud sõrmeotsad eemaldas. Enne sättis ikka näpu korralikult kruustangide vahele ja operatsioon algas. Ja mina pirisen siin väikse kääriga tehtud sisselõike üle. Seitse maratoni järjest peale südameinfarkti. Iga päev üks erinevas maailmajaos (mitte, et ma teaks mis see veel on). Ja ma treenin siin, et oma elus ühegi saaks maha joostud. Võitlus kõrgusekartusega toimus ikka mägedes kõige järsematel nõlvadel (Eigeri tipp). Milline mees ... Milline tahtejõud ...

Kõike seda saatsid inimlikud tragöödiad ja juhtumised. Vägikaikavedu maksuametiga, kalliste inimeste surm. Kõikidele eesmärkidele mittejõudmine. Ja see on autobiograafia mitte ilukirjandus, seega mu kaasaelamine oli kõiki emotsioone haarav. Lõpuks tekkis tunne, et mu piiratuses nagu mõistaksin seda meest, nagu oleks sõber või nii. Tahaks teda katsuda, et kas on päris inimene. Või äkki pole mina tõeline, selline vatipreili.

Raha teenib loengutega. Kuulaks neid hea meelega. Mulle tuli aga kogu selles jorus meelde see, et üks mees ronib mägedes mööda 90kraadist seina üles 61aastaselt, aga teisele pole antud olla isegi tubane vanaisa 54-aastaselt.

"Komitee on rühm inimesi, kes üksinda ei tuleks millegagi toime, aga koos otsustavad nad, et midagi ei saa teha."

"Poole ekspeditsiooni rõõmust moodustab selle kavandamine ning hiljem vanade sõdurite kombel meenutuste jagamine."

"Elu mis tahes füüsilise koormuseta pole üldse mingi elu."

Inimene on võimas.

No comments:

Post a Comment